15 ژانویه

پوسیدگی دندان از عوامل از بین رفتن دندان ها می باشد. پوسیدگی دندان در اثرعدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن به موقع اتفاق می افتد. علت های گوناگونی برای ایجاد پوسیدگی مطرح شده است اما در کل 4 عامل اصلی میکروبها، مواد قندی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند. تشخیص و درمان حرفه ایی پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی مستلزم مشاوره با یک دندان پزشک با تجربه و ماهر همچون دکتر لیلا صدقی جراح و دندان پزشک می باشد.

محلهای شایع پوسیدگی

پوسیدگی در دندان های مختلف ایجاد می شود و ممکن است فقط یک یا چند دندان ما را درگیر کند. برخی نقاط از دندان ها هستند که اگربا دقت انها را تمیز بیشتر دچار پوسیدگی می شوند.
شیارهای سطح جونده:
سطح جونده دندانهای آسیا شیارهای باریک و عمیقی دارد که محیط مناسبی برای زندگی و رشد میکروبها فراهم نموده و دندان از این محل دچار پوسیدگی می‌گردد. این امر بخصوص در مورد دندانهای آسیا بیشتر رخ می‌دهد و باعث پوسیدگی زودرس آنها می‌شود.
سطوح بین دندانی:
این ناحیه نیز به دلیل عدم نفوذ موهای مسواک قابل تمیز کردن نیست بنابراین از نواحی مستعد پوسیدگی و بیماری لثه بشمار می‌آید.

علائم پوسیدگی دندان
وقتی دندانی دچار پوسیدگی می‌شود، امکان دارد یک یا چند مورد از علامتهای زیر را داشته باشد:
• تغییر رنگ مینای دندان
• سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی
• حساسیت شدید دندان ها
• احساس درد در دندان
پوسیدگی دندان چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟
برای پیشگیری از ایجاد هر بیماری باید علت های ایجاد کننده آن بیماری را بشناسیم. در مورد پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن نیز لازم است ابتدا با عوامل ایجاد کننده آن آشنا شویم. بسیاری از افرادی که برای درمانهای دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، در پاسخ به اینکه چرا دندانهایشان خراب شده است به مسئله ارث و جنس دندان اشاره می‌کنند. روشن است که خوبی جنس دندان در دوام آن مؤثر است با این حال عوامل دیگری هم دخالت دارند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر لیلا صدقی جراح و دندان پزشک

چهار × 2 =