دکتر لیلا صدقی » ارتودنسی » ارتودنسی ثابت دندان
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

ارتودنسی ثابت دندان

اغلب افراد دوست دارند لبخندی بی‌نقص داشته باشند و دندان‌هایی را که در دوران کودکی اصلاح نشده‌اند، را اصلاح کنند. امروزه انواع مختلفی ارتودنسی وجود دارد که به ما امکان می دهد این کار را به روشی راحت و ساده انجام دهیم. بسته به نیاز و هدف خود می توانیم گزینه های مختلفی از ارتودنسی از جمله ارتودنسی ثابت را انتخاب کنیم. انتخاب نوع ارتودنسی بستگی به مشکلاتی که باید اصلاح شوند و ترجیحات هر بیمار بستگی دارد. بهتر است از دندانپزشک زیبایی خود بخواهید متناسب با شرایط شما بهترین نوع ارتودنسی برای شما را انتخاب کند. امروز می خواهیم در مورد ارتودنسی ثابت دندان و مزایای آن با شما صحبت کنیم.

ارتودنسی دندان به منظور مرتب سازی و برطرف کردن مشکلات ظاهری در دندان ها انجام می شود. با ارتودنسی دندان ها می توان به راحتی از پوسیدگی و ابتلا به بیماری های دهان و دندان جلوگیری نمود. ارتودنسی یکی از روش های اصلاح طرح لبخند است که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می شود.

ارتودنسی ثابت دندان چیست

ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

همه نوع ارتودنسی هدف یکسانی از جمله اصلاح دندان ها ناهماهنگ و استخوان های دهان که در موقعیت اشتباه قرار دارند، دارد. درمان ارتودنسی فقط بهبود ظاهر و زیبایی لبخند نیست، زیرا از مشکلات دهان و دندان مانند ساییدگی و پوسیدگی دندان ها به دلیل مختلف یا حتی تغییر شکل صورت جلوگیری می کند. درمان های ارتودنسی برای افرادی که مشکلات مال اکلوژن دندانی دارند (عدم هماهنگی و عدم تراز دندان های فک بالا با دندان های فک پایین) توصیه می شود.

با توجه به محدودیت سنی برای شروع درمان ارتودنسی، می توان گفت که اگرچه انجام این نوع مداخله دندانپزشکی در کودکان از سن 12 سالگی بسیار رایج است، اما هر فرد بزرگسال بین 20 تا 70 سال می تواند بسته به درمان مشابه ی انجام دهد.

ارتودنسی ثابت دندان چیست؟

 ارتودنسی ثابت زیر شاخه ای از ارتودنسی دندان است که شامل درمان نامرتبی و ناهماهنگی دندان ها و بهبود مشکلات استخوان فک می شود. امرزه با پیشرفت روش های درمان و ابزارهای ارتودنسی، استفاده از بریس های فلزی دیگر تنها گزینه درمانی ارتودنسی ثابت دندان نمی باشد. .

ارتودنسی ثابت دندان از جمله روش های درمانی برای ارتودنسی دندان است. برای درمان مشکلات دندان به روش ارتودنسی ثابت از براکت های سرامیکی و یا فلزی استفاده می گردد. هر یک از براکت ها به طور جداگانه به یک دندان چسبانده می شود و با سیم های سراسری به هم متصل شده، که برای اتصال این براکت ها به سیم ها از حلقه های پلاستیکی نیز استفاده می گردد. کاربرد این سیم ها در دوره درمانی با ارتودنسی، صاف کردن دندان ها و اصلاح موقعیت دندان ها در فک می باشد.

ارتودنسی ثابت دندان همانطور که از اسمش مشخص است، ثابت بوده و نمی توان آن را از دهان خارج نمود.

انواع ارتودنسی ثابت دندان چیست؟

امروزه انواع روش های ارتودنسی ثابت برای مشکلات فک و دندان استفاده می شود که انتخاب آن ها بستگی به شرایط شما دارد.

براکت های فلزی ثابت

بریس های فلزی ثابت از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری نیز دارند. در این نوع ارتودنسی براکت های فلزی هستند که روی هر دندان قرار می گیرند و همه آن ها با سیم ارتودنسی به هم متصل می گردند و با فشار دادن جزئی روی دندان ها باعث حرکت آهسته دندان ها در جای مناسب خود می شوند. سیم ها توسط نوارهای لاستیکی به براکت ها متصل می شوند و این سیم ها در هر دور تعویض می گردند.

عیب اصلی براکت های فلزی ظاهر آن هاست، چون فلزی هستند، توجه را به خود جلب می کنند و زیبایی خاصی ندارند.

ارتودنسی انواع

بریس های خود تنظیم شونده

در این نوع ارتودنسی بریس ها از فلز یا سرامیک شده و مزایای زیادی دارند. در این براکت های خود تنظیم شونده به جای کش از مکانیزم یکپارچه استفاده می شود.

ارتودنسی ثابت پشت دندان

این نوع بریس برخلاف دو بریس قبلی که در بالا گفته شد، روی سطح داخلی دندان نصب می گردد و قابل مشاهده نیست. این ارتودنسی در قسمت داخلی دندان ها قرار می گیرد و در نتیجه مشکلات زیبایی دندان ها را کاهش می دهد. این نوع ارتودنسی نسبت به ارتودنسی سنتی دوام و مقاومت کمتری داشته ولی مزیت خوب آن این است، که اجازه می دهد تا بهداشت بهتری در طول درمان انجام شود.

انواع ارتودنسی ثابت دندان چیست؟

ارتودنسی نامرئی ثابت

در این روش براکت روی دندان مشاهده نمی شود. به همین دلیل این روش مورد استقبال بسیاری از متقاضیان ارتودنسی قرار گرفته است. این نوع ارتودنسی ن ظاهری شفاف، زیبا داشته و همچنین نیاز به زمان کمتری برای ویزیت دارد. ارتودنسی ثابت نامرئی را می توان به سه شکل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف و ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان استفاده کرد.

ارتودنس ثابت نامرئی

ارتودنسی رنگ ثابت

روشی به نام ارتودنسی رنگ ثابت وجود ندارد، اما این نوع ارتودنسی به معنای حلقه های پلاستیکی است که در رنگ های مختلف موجود است. زمانی که از رنگ های مختلف این حلقه ها استفاده می شود، کلمه ارتودنسی رنگی رایج شده است. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما باید در انتخاب آن دقت نمود و ویژگی های طبیعی خود مانند رنگ مو، پوست و چشم را در نظر بگیرید.

ارتودنسی سرامیکی ثابت

در ارتودنسی ثابت دندان نوعی براکت وجود دارد، که همرنگ دندان بوده و از سرامیک ساخته شده است. این براکت ها قابل مشاهده نیتند و معمولا کسی متوجه ی آن ها نمی شود. البته یکی از معایب این نوع براکت این است که با گذشت زمان براکت های سرامیکی در اثر خوردن مواد رنگی مانند قهوه و چای تغییر رنگ می دهند و از نظر زیبایی چندان خوشایند نیستند. همچنین مدت زمان درمان این براکت ها بیشتر از نوع فلزی ثابت بوده و به دلیل جنس سرامیکی ممکن است در اثر فشار دچار آسیب و شکستگی شوند. این نوع ارتودنسی هزینه بالاتری دارد و مراقبت از آن دشوارتر است.

مزایای ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت مزیت های زیادی دارد و می توان با انجام ارتودنسی ثابت مشکلات دندان و فک را به راحتی برطرف کرد. به گفته دکتر صدقی دندانپزشک زیبایی، ارتودنسی ثابت می تواند دندان ها را محکم تر و با کنترل بیشتری در جای خود ثابت نگه دارد. همچنین به دلیل مرتب کردن دندان ها گیرکردن غذا در بین دندان ها دیگر وجود نداشته و احتمال بروز پوسیدگی در دندان ها کاهش می یابد. همچنین ارتودنسی ثابت موجب می شود تا اصلاح طرح لبخند انجام شود و فرد لبخندی زیباتر داشته باشد.

سن مناسب برای ارتودنسی ثابت چیست؟

در وهله اول و در جلسه مشاوره دندانپزشک زیبایی اقدام به معاینه دندان های فرد می نمایند تا مشخص کند که فرد به ارتودنسی ثابت احتیاج دارد و یا خیر. سپس نسبت به سن فرد این بررسی را انجام می دهد.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت از سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی است. از این سن به بعد می توان ارتودنسی انجام داد به شرطی که دندانپزشک زیبایی این روش را برای درمان بدفرمی دندان ها تایید نماید.

مدت زمان استفاده از ارتودنسی ثابت چند ماه است؟

زمان مورد استفاده از ارتودنسی ثابت دقیقا مشخص نیست. با توجه به مشکلات دندان ها و بدفرمی دندان ها دندانپزشک زیبایی مشخص می نماید که چه میزان برای ارتودنسی دندان ها زمان لازم است. اما به طور معمول چیزی بین ۱۲ تا ۲۴ ماه برای درمان بدفرمی دندان ها توسط ارتودنسی ثابت زمان لازم است.

مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. ببخشید چرا هیچ کجا هزینه ننوشتن. من شهرستانم میخوام بدونم هزینه ارتودنسی ثابت با همین براکت های فلزی معمولی چقدره؟ حدودی هم بگین ممنون میشم

    پاسخ
    • به دلیل اینکه هزینه واسه هر فردی متفاوت است. باید قبلش معاینه بشید نوع درمان مشخص بشه و قیمت نهایی اعلام بشه

      پاسخ
  2. ممنون از مطلب خوبتون

    پاسخ
    • خوشحالیم مورد استفاده شما قرار گرفته

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =