دکتر لیلا صدقی » مقالات » اهمیت کشیدن نخ دندان

اهمیت کشیدن نخ دندان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا دندانپزشکان توصیه می کنند حتما از نخ دندان استفاده کنید؟

فایده نخ دندان کشیدن برای دهان و دندان چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند نخ دندان، برای کشیدن باقی مانده غذاها از بین دندان هاست. ولی اگر غذایی بین دندان ها گیر نکند نیاز به نخ دندان کشیدن نیست. در حالیکه نخ دندان کشیدن، اصلا به منظور بیرون آوردن غذا از لای دندان ها نیست. در هر صورت استفاده از نخ دندان، حداقل یکبار در روز الزامی است.

دکتر لیلا صدقی جراح و دندانپزشک، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک زیبایی خوب در غرب تهران با شماره 02188696845 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را دراینستاگرام دکتر لیلا صدقی دنبال کنید.

حقیقت این است که، سطوح بین دندانی در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد. لذا توصیه می شود در این سنین استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری نسبت به مسواک زدن دارد.

دندان ها دارای 5 سطح می باشند که سه سطح آن با مسواک زدن تمیز خواهد شد. سطح بین دندان ها با مسواک به هیچ وجه تمیز نمی شود و میکروب که عامل پوسیدگی می باشد در آنجا پنهان است.

فواید اولیه نخ دندان

پلاک هایی که در اثر غذا خوردن روی لثه ها جمع می شوند را کم می کند.

پلاک ها و رسوب های خوراکی، باکتری های زیادی را به خود جذب می کنند. طبق برآورد انجام شده 500 نوع باکتری را جذب می کند که بعضی از آنها مفید و بعضی دیگر مضر است. افزایش بیش از اندازه این باکتری ها، باعث التهاب لثه، خونریزی، بوی بد دهان و حساسیت می شود.

اگه همیشه از نخ دندان استفاده کنید و درست نخ دندان بکشید، از بروز این اتفاقات جلوگیری شده و مانع از التهاب لثه و بیماری های پیوره یا عفونت بافت های لثه می شود.

بیماری پیوره باعث از بین رفتن دندان ها و بیماری های مزمنی مثل دیابت و عارضه های قلبی می شود. همچنین درمان بیماری پیوره وقت گیر، پرهزینه و دردناک می باشد.

اهمیت کشیدن نخ دندان

علت پوسیدگی دندان و تاثیر نخ دندان

علت عمده پوسیدگی دندان ها، وجود میکروب ها در دهان است. یعنی تا میکروبی وجود نداشته باشد پوسیدگی اتفاق نمی افتد. اگه شما بتوانید محیطی را فراهم کنید که هیچ میکروبی در دهان شما وجود نداشته باشد، هیچ گونه پوسیدگی در دهان شما بوجود نمی آید.

برخی از افراد ادعا دارند که دندان هایشان در حالی که سالم است با فشار غذا خوردن می شکند، ولی اثری از پوسیدگی در دندان هایشان وجود ندارد. باید گفت که دندان های سالم هیچگاه تحت فشار غذا خوردن معمول نمی شکند، زیرا بافت های اطراف دندان از فشار زیاد به دندان جلوگیری می کند. در صورتی که در حین غذا خوردن، دندان شکسته می شود به معنی این است که در زیر قسمت شکسته شده، پوسیدگی وجود داشته و باعث شکسته شدن دندان شده است. زیرا سطح دندان از زیر خالی و مقاومت آن کم شده و تحت فشار می شکند.

این گونه پوسیدگی ها و عوارض آن را فقط از طریق کشیدن نخ دندان می توان متوقف کرد.

توصیه می شود برای بیماری های دهان و دندان حتما به دکتر دندانپزشک خوب در تهران مراجعه نمائید.