دکتر لیلا صدقی » جرم گیری » جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

جرم گیری یکی از رایج ترین خدمات دندانپزشکی است، که در کلینیک های دندانپزشکی انجام می گردد. این روش به معنای برداشتن پلاک و یا جرم از بین و اطراف دندان ها می باشد. جرمگیری باید بخشی از معاینات منظم دندانپزشکی باشد. جرم باعث بوی بد دهان شده و سلامت دندان ها را به خطر می اندازد و منجر به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود. افرادی که زیاد از چای یا قهوه استفاده می کنند و یا سیگار می کشند بیشتر دچار جرم دندان می شوند. در این مطلب می خواهیم در مورد جرمگیری و اینکه چرا به آن نیاز دارید، صحبت کنیم.

چه کسانی به جرم گیری دندان نیاز دارند؟

پلاک یا جرم روی دندان چطور ایجاد می شوند؟

پلاک رسوبات غذا است، که اول نرم می باشد، سپس سخت می شود و جرم ایجاد می کند. بزاق دهان در حالت عادی دارای املاح بسیاری است که در قسمت دندان ها رسوب می کند و به تدریج و با گذشت زمان میکروب ها و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می شوند.

در مراحل اولیه این رسوبات با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از بین می روند ولی به مرور زمان تبدیل به لایه های سخت شده و نیاز به جرمگیری دارند و برای این کار باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

چه کسانی به جرم گیری دندان نیاز دارند؟

جرم گیری باید بخشی از معاینات منظم دندانپزشکی باشد، ولی بعضی از افراد بیشتر به آن نیاز دارند، مانند:

• بهداشت نامناسب دهان: مسواک زدن ناکافی یا نامناسب و نخ دندان نکشیدن باعث ایجاد پلاک روی دندان ها می شود.
  • تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند به شدت بر سلامت دندان ها تأثیر بگذارد و احتمال تشکیل پلاک را افزایش دهد. همچنین بر سلامت لثه ها تأثیر می گذارد.
  • عادات غذایی: مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا نیز می‌تواند به تشکیل پلاک کمک کند.
  • برخی داروها: برخی از داروهای تجویز شده برای شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سایر بیماری های قلبی، تشنج یا بیماری های خودایمنی نیز می توانند بر سلامت دندان تأثیر بگذارند.
  • دندان های کج: قرار گرفتن نامنظم دندان ها می تواند دسترسی به برخی فضاها را با مسواک زدن و نخ دندان سخت تر کند. تمیز کردن ناکافی می تواند باعث تشکیل پلاک شود.

چرا جرمگیری دندان لازم است؟

جرم های که بر روی دندان ها ایجاد می شود و به مرور سخت می شوند، می توانند یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان، لق شدن و از دست دادن دندان باشند.

همچنین جرمگیری نکردن دندان سبب ایجاد بیماری مزمن پریودنتال یک عفونت باکتریایی پیشرفته لثه یا التهاب لثه می شود. بتابراین اگر جرمی روی دندان شما وجود دارد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

جرم گیری دندان به چه صورت انجام می شود؟

آیا جرمگیری دندان ضرر دارد؟

برخی از مردم تصور می کنند که جرمگیری مینای دندان را از بین می برد و باعث پوسیدگی بیشتر دندان ها می شود. این تصور اشتباه است زیرا جرم دندان علاوه بر آسیب به لثه و بافت های نگهدارنده دندان، محلی برای تجمع و تکثیر باکتری محسوب می شود که تنها به روش جرمگیری قابل رفع است.

طبق تحقیقات انجام شده بیماری های مربوط به لثه ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی- عروقی و یا حتی زایمان های زودرس در خانم ها دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پلاک و جرم دندان نه تنها روی سلامت دهان و دندان تاثیر منفی می گذارند بلکه تهدیدی برای سلامت عمومی به شمار می رود.

حساس شدن دندان ها به نوشیدنی های گرم و سرد بعد از جرمگیری، طبیعی می باشد زیرا جرم های روی دندان به علت ضخامتی که دارند مانند یک عایق عمل کرده و جلوی حس حرارت را می گیرند. بنابراین طبیعی است که بعد از جرمگیری دندان ها حساس تر شده و متوجه تغییرات حرارتی شوند. البته این حساسیت دائمی نیست و با گذشت چند روز از بین می رود.

جرم گیری دندان به چه صورت انجام می شود؟

برای انجام جرم گیری نیازی به بی حسی نیست، زیرا یا اصلا دردی ندارد یا درد بسیار خفیفی دارد، که کاملا قابل تحمل می باشد. دندانپزشک شما از یک ابزار ارتعاشی به نام مقیاس کننده اولتراسونیک برای انجام فرآیند جرم گیری استفاده می کند. این مراحل ممکن است در هنگام جرم گیری دندان انجام شوند:

• یک نوک فلزی ارتعاشی بر روی تراشه‌های جرم‌گیر از دندان‌های شما در بالای خط لثه‌تان باعث جدا شدن جرم ها از روی دندان می شود.
  • دندانپزشک شما از یک جرم‌گیر دستی (بدون برق) و دستگاه خراش دندان (به نام کورت) برای برداشتن تکه‌های کوچک باقی‌مانده جرم ها استفاده می‌کند.
truncate dir-rtl

جرم گیری دندان

فاصله ی بین هر جرم گیری چقدر است؟

فاصله بین هر جرمگیری بستگی به میزان جرم ایجاد شده روی دندان ها دارد. بعضی افراد یک تا دو بار در سال نیاز به جرمگیری دارند و برخی دیگر به علت سیگار کشیدن و عواملی که در بالا ذکر کردیم، ترشح بزاق فراوان و همچنین کسانی که خوب مسواک نمی زنند ممکن است بیشتر از ۲ بار در سال نیاز به جرم گیری داشته باشند.

بهبودی و مراقبت بعد از جرم گیری دندان است؟

لثه های شما ممکن است به طور موقت پس از این روش متورم و حساس شوند. همچنین ممکن است کمی حساسیت دندانی داشته باشید. شما باید دستورالعمل های دندانپزشک خود را برای بهبودی دنبال کنید.

ممکن است لازم باشد:

• از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد تا چند روز خودداری کنید.
  • غذاهای نرم بخورید.
  • از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید.

توصیه های مراقبتی بلندمدت توسط دندانپزشک

• استفاده از دهانشویه
  • دو بار در روز مسواک زدن
  • مسواک را به طور معمول تعویض کنید.
  • از روش های مناسب مسواک زدن استفاده کنید.
  • نخ دندان کشیدن به طور منظم
  • از روش صحیح نخ دندان کشیدن استفاده کنید.
  • دهان را با آب نمک گرم بشویید.
  • به طور منظم به دندانپزشکان خود مراجعه کنید.

ضروری است که دستورالعمل های مراقبت پس از جرم گیری را به دقت دنبال کنید تا لبخندی سالم و شاداب داشته باشید.

ایا جرمگیری خطرات و عوارض دارد؟

جرم گیری دندان می تواند باعث ناراحتی موقت در حین بهبودی شود. اما خطرات کلی حداقل هستند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خاص، مانند اندوکاردیت، یا افرادی که دریچه‌های مصنوعی قلب دارند، ممکن است قبل از انجام هرگونه عمل دندانپزشکی نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک داشته باشند. آنتی بیوتیک ها خطر عفونت باکتریایی را کاهش می دهند. از دندانپزشک و متخصص قلب خود بپرسید که آیا لازم است این اقدام پیشگیرانه را انجام دهید.

آیا جرمگیری باعث لق شدن دندان می شود؟

تجمع طولانی مدت میکروب ها و جرم روی دندان ها و لثه باعث می شود به استخوان های دندان و نگهدارنده آن ها آسیب برسد و باعث لق شدگی آنها شود. اما به علت وجود جرم بین دندان، بیمار لق شدگی دندان را متوجه نمی شود و بعد از جرمگیری این لق شدگی نمایان می شود. بنابراین این تصور اشتباه است که با جرمگیری دندان ها لق می شوند.

مدت زمان جرم گیری دندان شما چقدر است؟

مدت زمان ویزیت شما به شدت وضعیت شما و همچنین اینکه دندانپزشک شما جرمگیری دندان را در کل دهان شما در یک نوبت یا در بخش هایی در طی چندین جلسه انجام دهد بستگی دارد. به طور معمول، اگر دندانپزشک شما عمل جرم گیری را روی کل دهان شما در یک جلسه انجام دهد، 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا کامل شود.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان درد ندارد و معمولا نیازی به بی حسی موضعی نیست و ممکن است درد خفیفی داشته باشید که قابل تحمل است.

کلام آخر

درمان‌های دندانپزشکی مانند جرم‌گیری دندان برای حفظ سلامت و ظاهر لبخند شما ضروری هستند. جرمگیری برای جلوگیری از پوسیدگی و از دست دادن دندان انجام می شود. وقتی نوبت به سلامت دهان و دندان شما می رسد، مهم است که فعال باشید. اگر جرم بر روی دندان خود مشاهده می کنید، در اسرع وقت به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه  کنید.