دکتر لیلا صدقی » کامپوزیت » ونیر کامپوزیت دندان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ونیر کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت دندان (روکش کامپوزیت) یک گزینه عالی برای بیمارانی است، که می خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند، روکش‌های کامپوزیتی علاوه بر کمک به شما در دستیابی به لبخندی سفیدتر و درخشان‌تر، می‌توانند در اصلاح دندان‌های کج یا بد شکل نیز بسیار موثر باشند. همچنین اگر دندانی شکسته یا ترک خورده باشد، و یا اگر احساس می کنید دندان هایتان خیلی از هم فاصله دارند، راه حلی عالی هستند .این روکش‌های نازک توسط دندانپزشک شما ساخته می‌شوند و برای یک نتیجه زیبا و طبیعی به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند.

ونیر کامپوزیت یا روکش کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت یا روکش کامپوزیت دندان چیست؟

ونیرهای کامپوزیت نوعی پوشش دندان با حداقل تهاجم هستند، که با استفاده از رزین کامپوزیت ساخته می شوند. کامپوزیت روی دندان های موجود شما قرار می گیرد و به شکل دهی دندان ها به شکل ظاهری مطلوب تر کمک می کند. ونیرهای کامپوزیت برای رفع تراشه های کوچک یا ترک های دندان ایده آل هستند، زیرا نیازی به پوشاندن کل دندان با رزین ندارید.

روکش‌ها علاوه بر کمک به شما در دستیابی به لبخندی سفیدتر و درخشان‌تر، می‌توانند در اصلاح دندان‌های کج یا بد شکل نیز بسیار موثر باشند. ونیرهای کامپوزیت همچنین اگر دندانی شکسته یا ترک دارد، یا اگر احساس می کنید دندان هایتان خیلی از هم فاصله دارند، راه حلی عالی هستند.

00:13
truncate dir-rtl

کامپوزیت ونیر ده دندان فک بالا

مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان

این روش کاملا بی ضرر برای زیبایی و لبخند فرد می باشد. کامپوزیت دارای ترکیبی از مواد زمینه ای می باشد که با ترکیب شدن این مواد با موادی به نام فیلر می توان استحکام بالایی را در آنها به وجود آورد.کامپوزیت های ونیر ترکیبی خمیری دارند، که این ترکیب خمیری شکل وقتی که در معرض تابش طول موج خاصی از نور قرار بگیرد کاملا سخت و سفت خواهد شد.

مراحل انجام ونیر کامپوزیت شامل مراحل زیر می شود:

1-معاینه دهان و دندان:

برای انجام کامپوزیت ونیر لثه و دهان فرد باید عاری از هرگونه بیماری فعال و یا التهاب باشند. این مرحله شامل ارزیابی سلامت دندان است. ونیرهای کامپوزیت نیاز به معاینه دهانی قبل از قرار دادن دارند. در طول معاینه، هر گونه علائم التهاب یا پوسیدگی مشخص می شود. دندانپزشک شما هر گونه مشکلی را که در طول عمل کامپوزیت ونیر پیدا شود اصلاح خواهد کرد.

در این مرحله در صورتی که کاندید مناسبی برای این روش بودید می توانید رنگ روکش کامپوزیت خود را انتخاب کنید.

2-تمیز کردن و آماده سازی:

قبل از اینکه دندانپزشک شما کامپوزیت را اعمال کند، دندان های شما باید به طور کامل تمیز شوند و در صورت لازم مینا مقداری تراش داده شود. اغلب برای قرار دادن روکش کامپوزینی بر روی دندان نیز به تراش دادن مینای دندان نیست در صورت لزوم به مقدار جزئی تراش داده می شود.

3-چسب زدن:

چسب بین هر لایه از مواد کامپوزیت اعمال می شود تا محکم به سطح دندان بچسبد.

4-نوردهی:

برای اطمینان از ثابت ماندن لایه ها تا زمانی که به طور طبیعی از بین بروند، از نور مخصوص برای سفت شدن لایه های کامپوزینی که بر روی دندان اعمال شده است، استفاده می شود.

معمولا مدت زمان تابش نور بر روی کامپوزیت دندان حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه خواهد بود و پس از آن در پایان کار با استفاده از ابزار مخصوص روکش کامپوزیتی پولیش و صیقل داده می شوند.

بعد از اتمام کار دندانپزشک دستورالعمل ها و نکات مراقبت از روکش کامپوزیت دندان را به شما توصیه می کند.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان

مزایا و معایب روکش کامپوزیت دندان چیست؟

مزایای ونیر کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • ونیرهای کامپوزیت روشی کم تهاجمی
  • سریع و آسان در طی یک جلسه
  • مقرون به صرفه
  • روند برگشت پذیر

با ونیرهای کامپوزیت، این فرآیند کم تهاجمی است و کامپوزیت را می توان در آینده برداشت و دندان را به شکل اولیه خود بازگرداند. این یک راه حل ایده آل برای کسانی است که می خواهند ظاهر دندان های خود را بدون تغییر شکل یا اندازه دائمی آنها بهبود بخشند. همچنین در این روش نیاز به تراشیدن زیاد مینای دندان نیست.

معایب ونیر کامپوزیت های دندان عبارتند از:

  • طول عمر کمتری نسبت به روکش های چینی دارند.
  • اگر در جویدن برخی مواد غذایی مانند سیب یا هویج دقت نکنید، روکش‌های کامپوزیت می‌توانند راحت‌تر از سایر روکش ها بشکنند.
  • راحت تر از سایر روکش ها لکه دار می شوند.

سوالات متداول

چه ماده ای برای ونیرهای کامپوزیت استفاده می شود؟

ونیرهای کامپوزیت از رزینی ساخته می‌شوند که بسیار محکم و بادوام است. این ماده به گونه ای طراحی شده است که هم رنگ دندان باشد و هم به اندازه کافی قوی باشد که در شرایط ساییدگی و فشار معمولی مقاوم باشد.

آیا می توان کامپوزیت ونیر را در یک روز انجام داد؟

بله، کامپوزیت ونیر را می توان در یک روز انجام داد. این فرآیند به خودی خود نسبتا سریع و بدون درد است و نتایج آن فوری است.

آیا می توان ونیرهای کامپوزیت را برداشت؟

بله، چون معمولا برای قرار دادن روکش کامپوریت بر روی دندان نیاز به تراش مینای دندان نیست. آنها را می توان توسط دندانپزشک برداشت، اگر قصد برداشتن ونیرهای کامپوزیت خود را دارید، ابتدا باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

کامپوزیت یک ماده بسیار رایج در دندانپزشکی است و افراد بیشتری به دلایل مختلف آن را انتخاب می کنند. دارای سابقه ای عالی برای دوام و زیبایی فوق العاده آن است. ونیرهای کامپوزیت جایگزین جذابی برای ونیرهای چینی هستند زیرا می‌توان آن‌ها را تنها در یک نوبت قرار داد، مقرون ‌به ‌صرفه و نگهداری آسان دارد. برای انجام این روش حتما به دندانپزشک زیبایی با تجربه و معتبر مراجعه کنید..

مقالات مرتبط
هزینه کامپوزیت ونیر

هزینه کامپوزیت ونیر

هزینه کامپوزیت دندان یکی از فاکتورهای مهمی است که افراد متقاضی قبل از انجام آن در خصوص...

طول عمر کامپوزیت ونیر

طول عمر کامپوزیت ونیر

طول عمر کامپوزیت ونیر دندان چقدر است؟ کامپوزیت ونیر یکی از محبوب ترین خدمات دندانپزشکی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفده =