دکتر لیلا صدقی » متفرقه » کیست دندان

کیست دندان

کیست دندان چیست؟

کیست دندان در هر نقطه از فک و لثه می تواند ایجاد گردد. در این حالت بخش اعظم فک آسیب می بینید و این امر باعث کیست لثه می شود. کیست دندان و لثه به شکل توده ای است که ممکن است خالی و یا حاوی مایع می باشد. اگر کیست حاوی چرک باشد به اصطلاح به آن آبسه می گویند. از علائم شایع کیست دندان و لثه، درد ناگهانی می باشد. کیست های دندان میتوانند به فک ها و لثه و صورت نیز سرایت نمایند و پیشروی کنند. جهت تشخیص کیست از عکس های رادیوگرافی فک و دندان استفاده می شود. قبل از خارج کردن کیست حتما باید جواب قطعی را با استفاده از تکنولوژی های جدید و رادیگرافی ها به دستمان برسد و سپس جهت درمان اقدام کنیم. پس باید حتما دلیل وجود این ضایعه در ناحیه فک و لثه مشخص گردد. شایع ترین علل کیست دندان وجود عفونت دندان می باشد در برخی مواقع ممکن است به دلیل عفونت لثه نیز کیست های دندانی ایجاد شوند.

کیست دندان

انواع کیست دندان

کیست های دندان

کیست های دندان در اطراف دندان هایی که هنوز در نیامده اند مانند دندان های عقل ایجاد می شود. و در این حالت باعث از بین رفتن استخوان آن ناحیه می شوند. این نوع کیست ها معمولا با کشیدن دندان عقل درمان می شوند

کیست های پری آپریکال

این نوع از کیست ها معمولا به دلیل عفونت، در اطراف ریشه دندان تشکیل می شوند. اگر این عفونت های دندان درمان نشوند و یا فقط از آنتی بیوتیک جهت درمان آن ها استفاده شود احتمال ایجاد کیست های لثه در اطراف ریشه بالا می رود. اگر این نوع کیست دندان درمان نشود، باعث می شود بخش بیشتر استخوان های دندان آن ناحیه از بین برود. دندان هایی که عفونت می کنند یا باید توسط درمان ریشه درمان شوند و یا اگر از این طریق درمان نشد باید حتما کشیده شوند.

کیست رزیجوال

کیست رزیجوال نوعی کیست پری آپریکال می باشد و حتی با کشیدن دندان نیز از بین نمی روند و حتما باید با استفاده از جراحی خارج شوند.

کیست رویشی

کیست رویشی معمولا در کودکان اتفاق می افتد. زمانی که دندانی از استخوان بیرون می زند، کیست رویشی در لثه بروز می کند. این نوع کیست دندان و لثه معمولا درمانی نیاز ندارند و زمانی که دندان کودک به طور کامل بیرون می زند از بین می روند

کیست های پریودنتال طرفی

جهت شناسایی کیست های پریودنتال طرفی باید عکس برداری دندان با استفاده از اشعه ایکس انجام گیرد. و عموما بدون درد می باشد. ولی اگر درمان انجام نشود ممکن است استخوان آن ناحیه از بین برود. معمولا جهت درمان این نوع کیست لثه از جراحی لثه استفاده می شود

برخی از خدمات دکتر لیلا صدقی:

ایمپلنت

اصلاح طرح لبخند

لامینت دندان

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی نامرئی دندان

ارتودنسی متحرک دندان

بلیچینگ دندان

راه های ارتباطی با دکتر

صفحه تلگرام
 صفحه اینستاگرام

جهت تماس با ما کلیک کنید

تلفن تماس : 02188696774 – 02188696845

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر صدقی